OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
Jazdecký šport
jazdectvo- dostihy- parkur- western-......


Takže na úvod by som Vám rada vysvetlila o čo tu ide....

V tejto rubrike Vám rozoberiem podrobnisti o parkúrovom skákaní, drezúrnej jazde , dostihovom pretekaní a westernovych disciplinách.......a mnoho ďaľšých


PARKÚR:


Parkúr je skúškou jazdcových schopností a spôsobilosti jazdeckých koní. Dráha na kolbiskku pozostáva z rôznych druhov prekážok. Niektoré z nich sú dvojskoky alebo trojskoky a býva tam aj vodná priekopa. Cieľom jazdca je zaskákať čisto a bezchybne celý parkúr v čo najkratšom čase. Na niektorých parkúrových súťažiach sú aj terénne prekážky.

Olympijské hry: Roku 1900 sa skokové súťaže konali ako súčasť olympijských hier v Paríži. Boli to tri súťaže: "skákanie o cenu" na čas v ktorom zvíťazil Haegeman z Belgicka, skok do diaľky, ktorý vyhral jeho krajan van Langendonk a skok do výšky, v ktorom zvíťazil Gardieres z Francúzska, ktorý hladko preskočil 1,84 m. Ďalším podnetom pre tento šport bolo slávnostné otvorenie Medzinárodnej výstavy koní v Olympii v Londýne roku 1907. Bolo to nádherné divadlo, ktoré sa stalo oporou športu v rokoch medzi dvoma svetovými vojnami. Konali sa tu aj prvé súťaže o Pohár národov.

parkúr2

Vývoj pravidiel: Vývoj pravidiel potreboval určitý čas. Spočiatku boli veľmi zložité. V britských a amerických pravidlách sa pokutovalo zhodenie latky, ktorá bola umiestnená na vrchole prekážky. Systém komplikovalo rozlišovanie medzi tým, či bola latka zhodená prednými alebo zadnými nohami. Čas potrebný na prekonanie parkúru sa nepokladal za dôležitý a posudzovanie bolo nepresné. Po 2. svetovej vojne však boli pravidlá sformulované na medzinárodnom základe. Čas sa stal nedeliteľnou súčasťou hodnotenia a prispel aj k napätiu pri súťaži. Zrozumiteľnosť nových pravidiel uľahčila sledovanie súťaže, a tak umožnila aj divákovi väčšiu účasť. Dnešné parkúry, ktoré sú previerkou schopností jazdca i koňa, sa stavajú s veľkou presnosťou a umením. K niektorým základným faktorom, ktoré sa pri budovaní parkúrov berú do úvahy, patria: veľkosť a typ postavených prekážok, počet cvalových skokov v kombináciách prekážok a čas potrebný na prekonanie parkúru.

Stupne parkúru:
ZM - 90cm
Z - 100cm
ZL - 110cm
L - 120cm
S - 130cm
ST - 140cm
T - 150cm
TT - 160cm


Fázy skoku:

1) Nájazd - Nájazd musí byť priamy na stred prekážky v kľudnom tempe cvalu. Koník nesmie na prekážku priam letieť a u mladších koní sa priam vyžaduje kolmý nájazd s väčším oblúkom
2) Odraz - Keď pocítiš, že sa kôň odrazil, vysadni zo sedla. Trupom sa nakloň dopredu a ruky polož zvieraťu na krk. To všetko spolu koňovi uľahčí zdolanie prekážky. Treba dbať na to aby jazdec spolu s koňom sa zosúladil.
3) Vo vzduchu - Nestoj v strmeňoch. Pritlač sa tesne k telu koníka. Keď ucítiš, že kôň natiahol hlavu a krk maximálne dopredu, zľahka pritiahni vôdzky.
4) Dopad - Keď pocítiš, že kôň nohami dopadá na zem, musíš sa zľahka vystrieť. Neopieraj sa však ako pri sede v sedle. V tomto okamihu hmotnosť tvojho tela nesú kolená a členky.
5) Po dopadne je potrebné urobiť ešte zopár cvalových skokov priamo (nie je to však povinnosť)

1)skok1

2)skok2

3)skok3

4)skok4

5)skok5

Problémy pri skoku

Keď pri skoku nastanú akékoľvek ťažkosti, treba zachovať predovšetkým chladnú hlavu - pokoj. Problémy môžu nastať zvyčajne následkom oneskoreného alebo naopak predčasného odrazu.

Odmietnutie skoku:
Kôň sa však pre prekážkou môže aj zastaviť alebo vybočiť. V takom prípade hovoríme o odmietnutí skoku. Dôvody, prečo sa to stalo sú rozličné. Buď je prekážka neúmerne vysoká, alebo je pre koníka príliš zložitá. Ak kôň odmietne skočiť, snaž sa skok zopkovať. na prekážku nabiehaj priamo, ale nie príliš rýchlo.

"Mačací" skok: Ak kôň nad prekážkou akoby vydesene vyskočí do výšku (neprekoná ju ladným oblúkom) ide o mačací skok. je to spravidla dôsledok príliš blízkeho odrazu pred prekážkou, najmä pri trochu váhavom kluse. Ak sa chceš takému skoku vyhnúť, musíš vždy náležite upraviť rytmus chodu.

Pád

Každý jazdec niekedy spadne z koňa. Väčšinou preto, že buď on alebo alebo koník stratí rovnováhu. Preto je priam nutné pri jazdení nosiť prilbu a na nohách topánky s hladkou podrážkou. S veľmi vrubkatou podrážkou by totižoto mohla noha ostať pri páde zakliesnená v strmeni čo má katastrofálne následky. Keď spadneš okamžite pusti vôdzky. Inak by ťa kôň mohol ťahať za sebou.

pad1

pad2

pad3

pad4

 

 

                                                                                      DREZÚRA

 

sdffff

Slovo drezúra pochádza s francúzkeho slovesa ,,DRESSER" ktoré znamená vychovávať, cvičiť - a drezúra je v podstate práve to. Je to príprava koňa do výnimočne vysokej úrovne, zahŕňa klasické jazdecké umenie a airs- cviky nad zemou , ktoré tak dobre predvádza španielska jazdecká škola... Tu však najdete len o modernej sútažnej drezúrnej škole.

JAZDECKÉ ÚLOHY

Drezúra zahŕňa všetky stupne jazdectva od tych najjednoduchších až po tie najzložitejšie. Štruktúra drezúrneho sveta je pomerne zložitá, jednoducho povedané však sútaž pozostava z jazdenia predpisanej série cvikou, a vo voľnej jazde sa požaduje, aby jazdec predviedol vlastnu zostavu ktora musí obsahovať istý počet cvikov... Pred účasťou na sútaži sa jazdec musí informovať a presne naučiť ktory subor uloh sa požaduje... Niekedy sa povoluje aby vam predčítavač hovoril úlohy, to však môže rozptylovať...

SÚŤAŽ

Keď ste sa už naučili úlohu a vstupujete do súťaže , pred začatím svojej úlohy budete s koňom chodiť po vonkajšom obvode drezúneho obdĺžnika. Rozhodca , ktorý sedí v bode C , vám dá zvončekom pokyn, kedy máte začať svoju úlohu jazdiť. Do obdĺžnika vstúpiťe v bode A a začnete predvádzať úlohu. Rozhodca vám udelí body za každy vykonany cvik a ohodnotí váš celkový štíl, techniku, postavenie, uvoľnenosť a ohybnosť kona atd... V pokročilejších kategóriach je viac než 1 rozhodca, aby sa zabezpečilo spravodlivé hodnotenie.

HODNOTENIE

Drezúrny obdĺžnik je dookola označený písemnami a pohyby ktoré mate vykonať, su späté týmito písemnami... Takže ak máte prejsť do klusu v bode A a klusáťe prčesne v bode A, môžete získať niekoľko bodou navyše... Každy cvik sa hodntoi bodovaním od 0 do 10, pričom 0 znamená nezvládnuty. 10 sa udeluje len velmi ojedinele . Kôň musí posluchať a reagovať, musí a tiež pohybovať v pred správnym tempom a zhromaždením, s podsadenim zadnych končatín pod telom, pohybovať sa s lahkosťou, kmihom a pružnosťou... Drezúra má byť zakladným kameňom pre skoky, predože kým nedosiahneťe správny spôsob chodu na obdĺžniku a vyžadovanú poslušnosť a pozornosť, nemali by ste sa pokúšať o skakanie..

A na zaver pár fotečiek :

chbjjjj

yxgfj

ghfjjjj

uzuiuuu

fhnmjuiol,.

 

 

                                                                                                                  WESTERN

 

Westernové jazdectvo ja samostatne odvetvie jazdeckého športu. Vzniklo v Severnej Amerike pôvodne ako zábava kovbojov vo voľnom čase, ale rozšírilo sa do celého sveta a stalo sa aj olympijským športom.

Westernové jazdectvo má na Slovensku krátku históriu, hlavne z ideologických dôvodov. Slovenská asociácia western ridingu a ródea vznikla až v roku 1993.

Westernové jazdenie je v podstate drezúra, ale oproti klasickej drezúre sa v nej uplatňujú prvky a úlohy, ktoré musel zvládať pracovný kôň na ranči.

Obsahuje tieto disciplíny:
- Reining
- Trail
- Western Pleasure
- Western Horsmeanship

Reining

Reiningové cvičenia sú odvodené z pohybov, ktoré kôň vykonáva pri plnení svojich pracovných povinností. V reiningovej skúške jazdec preukazuje schopnosť ovládať koňa, všetky jeho pohyby. Reiningový kôň sa musí nechať ochotne viesť. Každý svojvoľný pohyb koňa sa považuje za nedostatok v ovládaní. Posudzuje sa čistota všetkých cvikov, obratnosť, pokoj a uvoľnenosť v kombinácií s rýchlosťou koňa. Dvojica predvádza sliding stop, spin, rollback, preskoky, prechody rýchlostí na veľkých a malých kruhoch v cvale, cúvanie. Súťažiaci začína s počtom 70 bodov, pri čom sa mu udeľujú mínusové body za nesprávne predvedenie cviku a plusové body za veľmi dobre predvedený cvik.

Freestyle Reining je umelecké poňatie klasického reiningu. Jazdci sa obliekajú do kostýmov a pri jazde ich sprevádza hudba. Každý súťažiaci si môže zostaviť svoju vlastnú úlohu. Aj v tejto disciplíne sú niektoré cviky povinné, ale ich poradie a prevedenie si jazdec volí sám. Časový limit na úlohu sú maximálne 4 minúty.

Trail

Trail je disciplína, ktorá predstavuje množstvo prekážok, s ktorými sa jazdec a kôň môžu stretnúť v prírode. Kone súťažiace v tejto disciplíne musia zvládať prekážky štýlovo v určitej rýchlosti za predpokladu, že postupujú opatrne (nevrážajú do prekážok kopytami, či telom). Trailový kôň by mal mať schopnosť samostatne zvládať zadané prekážky len s ľahkou pomocou jazdca. Veľkú úlohu pri tejto skúške hrá dôvera koňa k jazdcovi. Posudzuje sa poslušnosť koňa, jeho inteligencia, istota s akou jednotlivé prekážky prekonáva, spôsob pohybovania. Obsahuje tri povinné prekážky: otvorenie bránky, prejazd cez ňu a jej zatvorenie, cúvanie cez prekážku napríklad v tvare L, U, V, Z alebo cez rôzne rozmiestnené kužele a prejazd cez minimálne štyri kavalety. Ďalej si rozhodca môže vybrať z prekážok ako napríklad vodná priekopa alebo rybník, slalomové prekážky pre krok a klus, prenášanie alebo ťahanie bremena, mostík, obliekanie napríklad vetrovky alebo pršiplášťa, ustupovanie, obrat vo štvorci, prípadne kombinácia prekážok. Prekážky nesmú mať ostré hrany, nesmú ohrozovať jazdca ani koňa. Medzi zakázané prekážky patria pneumatiky, živé zvieratá, zvieracie kože, plastové trubky alebo prekážky, zosadanie z koňa resp. odkladanie, skoky, hojdacie alebo pohyblivé mosty, vodná nádrž s pohyblivými alebo plávajúcimi časťami, plamene, suchý ľad a podobne, polená alebo tyče naukladané tak, že môžu spadnúť, povrazy alebo drôty na zemi.

Western Pleasure

V preklade znamená potešenie, radosť z jazdy. Kôň vhodný na túto disciplínu musí dávať najavo radosť z pohybu a jazdy pod sedlom. Súťažiaci jazdia spoločne v jednej aréne a na povel musia v oboch smeroch predviesť základné chody (krok, klus, cval). Na konci celej skúšky môže rozhodca požiadať o cúvanie, prípadne predĺžený krok, klus alebo cval. Jazdci sa nesmú voľnou rukou dotýkať sedla ani koňa. Hodnotí sa kvalita chodov, spôsob prevedenia a výraz koňa. Kôň má byť uvoľnený, pokojný, pohybovať sa plynulo, správnym chodom. Dôležité sú ľahké a uvolnené reakcie na zmenu chodov.

Western Horsmeanship

Posudzuje sa sed a vyspelosť jazdca. Táto súťaž pozostáva z dvoch častí. V prvej musí jazdec splniť predpísanú úlohu, v ktorej rozhodca má posúdiť jazdeckú zdatnosť súťažiaceho. Splnenie tejto úlohy predstavuje 80% hodnotenia. Chody (krok, klus, cval) sa posudzujú na rovných priamkach a kruhoch. Druhá časť Rail Work vo forme Western Pleasure je zväčša určená už len pre niektorých jazdcov. Posudzuje sa jazdcova schopnosť predviesť v súlade s koňom zostavu manévrov, ktoré rozhodca určil.


                                                     

                                                                                                              MILITARY

Vytrvalostne jazdectvo alebo dištančné jazdectvo je samostatné jazdecké odvetvie v ktorom sa hodnotí rýchlosť a vytrvalosť koňa. Popri military je to pre koňa a jazdca, hlavne vo vyšších stupňoch obtiažnosti najnáročnejšia jazdecká disciplína. Je to jedna z najkrajších jazdeckých disciplín, pretože sa väčšinou koná v prirodzenom prostredí vo voľnej prírode. Počas celej súťaže sa dbá o to, aby nebolo ohrozenie zdravie koňa, na trati sa vykonávajú pravidelné veterinárne kontroly a keď veterinár usúdi, že by mohlo byť ohrozené zdravie koňa, nedovolí dvojici pokračovať v súťaži. V národných podmienkach sa rozlišujú tieto stupne obtiažnosti:
Z - do 39 km
ZL - 40 - 59 km
L - 60 - 79 km
S - 80 - 99 km
ST - 100 - 119 km
T - 120 - 139 km
TT - 140 viac kilomentrov.


Môžu sa konať aj viacdňové súťaže, pozostávajúce z viacerých etáp.

Štartovať sa môže buď hromadným štartom, alebo jednotlivo v stanovených intervaloch. Ak sa štartuje jednotlivo, intervaly sú minimálne 2 minúty. Najmenej každých 30 km je veterinárna kontrola, aby sa zamedzilo ohrozeniu zdravia koňa.


Po dojazde jazdca s koňom do ciela sa koňovi do stanovenej doby musí ustáliť tepová frekvencie na 64 tepov za minútu, ak sa do stanoveného času neustáli - dvojica je diskvalifikovaná. Toto pravidlo je kvôli zamedzeniu uštvania koňa. Čas ustálenia tepu je stanovený väčšinou na 30 minút, môže byť skrátený na 20 minút.


                                             DOSTIHY

Dostihy

Konské dostihy na dostihovej dráhe Churchill Downs, Kentucky, USA

Dostihy je individuálny šport. Je to zároveň skúška preverujúca rýchlosť koňa v kluse alebo cvale, prípadne jeho schopnosť prekonávať prekážky; slúži na výber do chovu.

Dostihový jazdec sa spravidla označuje ako džokej. Na sebe má dres vo farbách majiteľa koňa a má povinnosť nosiť helmu a bezpečnostnú vestu.

Delenie dostihov
- rovinové
- klusácke
- prekážkové





Myslim, že to by už aj mohlo stačiť:D





Tvorba webových stránok na WebLahko.sk  |  Nahlásiť protiprávny obsah!  |   Mapa stránok